Par nopietnu aviācijas incidentu ar helikopteri „AGUSTA BELL-206B JRIII” Reģ. Nr. YL-HMF
2005.gada 27.jūlijā Daugavpils rajonā, lidlaukā „Grīva”
Izmeklēšanas akts Nr.4/2005
Gaisa kuģa īpašnieks – LR Valsts robežsardze
Gaisa kuģa izgatavotājs – Construzioni Aeronautiche Giovanni Agusta Spa., Itālija
Gaisa kuģa modelis – Agusta Bell-206B JRIII
Nacionālā reģistrācijas zīme – YL-HMF
Sērijas numurs – 8286
Izgatavošanas datums – 1971.gads
Notikuma vieta – Lidlauks „Grīva” Daugavpils raj.
Nelaimes gadījumu izmeklēja Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa (ANGIIN).
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa ir funkcionāli neatkarīga no visam Latvijas Republikas aviācijas institūcijām. Izmeklēšanas nodaļas uzdevums ir izmeklēt aviācijas nelaimes gadījumus, nopietnus incidentus un, ja nepieciešams lidojumu drošības uzlabošanai, arī incidentus. Izmeklēšanas mērķis ir paaugstināt lidojumu drošību un novērst aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu atkārtošanos. Izmeklēšana nav saistīta ar personas vainas vai atbildības noteikšanu.
Adrese: Brīvības iela 58, Rīga, LV-1011, Latvija
Tālrunis: +371 67288140
Fakss: +371 67283339
E-pasts: aaid@sam.gov.lv
Nodaļas vadītājs - Ivars Gaveika
Izmeklētājs - Ivars Zorgenfreijs
1. Faktiskā informācija.
1.1. Incidenta apraksts.
Reisa numurs – Mācību lidojums
Izlidojuma punkts – Daugavpils raj. lidlauks „Grīva”
Izlidojuma laiks – 2005.gada 27.jūlijā pl.10.20 LT
Nosēšanās punkts – lidlauks „Grīva”
Nosēšanās kurss un laiks – 180 grādi – 10.55
Degvielas daudzums pirms izlidošanas – 190 kg
Degvielas daudzums pēc nosēšanās – 136 kg
Laika apstākļi nosēšanās momentā:
- mākoņu augstums – bez mākoņiem
- redzamība – vairāk par 10000 m
- vēja virziens – 180 grādi
- vēja ātrums – 5 kts
Veicot mācību lidojuma programmas uzdevumu nr.7, izpildot autorotāciju ar imitētu dzinēja apstāšanos, tuvojoties zemei pēkšņi samazinājās pretvējš un izmainījās tā virziens, kā rezultātā pilotam-studentam neizdevās pietiekoši samazināt vertikālo un horizontālo helikoptera lidojuma ātrumu, rezultātā notika rupja helikoptera slieču saskare ar zemi. Pēc mācību lidojumu beigšanas tika konstatēti sekojoši bojājumi:
- astes sijas apšuves deformācija un plīsums;
- gumijas aizsargplāksnes bojājums;
- transmisijas novirzes indikatora bojājums;
- astes sijas atbalsta pilona deformācija;
- galvenās transmisijas vārpstas iegriezumi;
- transmisijas vārpstas izolācijas pārseguma deformācija.
1.2. Cietušās personas.
Nav.
1.3. Helikoptera bojājumi.
1. Astes sijas (teil boom) apšuves deformācija un plīsums.
2. Transmisijas novirzes indikatora bojājums.
3. Iegriezumi galvenās transmisijas vārpstā.
4. Astes sijas atbalsta pilona deformācija.
5. Transmisijas vārpstas izolācijas pārseguma deformācija.
6. Gumijas aizsargplāksnes bojājums.
1.4. Citi bojājumi.
Nav.
1.5. Informācija par apkalpi.
Pilots instruktors – dzimis 1956.gada 27.decembrī.
1977.gadā beidzis Kremenčugas civilās aviācijas lidotāju skolu.
Pilota kvalifikācija atbilst prasībām un bija atļauts lidot pie redzamības 800 m.
Kopējais nolidojums – 10740 st.
Nolidojums ar dotā tipa helikopteri – 1013 st.
Dotajā dienā nolidojums – 02.15st.
Iepriekšējā dienā-26. 71.05.- nolidojums 04.45 st.
Atpūtas laiks pirms lidojuma – 14.50st.
Pēdējā pilota kvalifikācijas pārbaude izdarīta – 02.06.2005.g.
Pilots-students – dzimis 1983.gada 31.decembrī.
Kopējais nolidojums – 7.st. 45min.
Dotajā dienā nolidojums – 45min.
1.6. Informācija par helikopteru.
Helikopters Agusta-Bell-206B III JR
Valsts reģistrācijas Nr.-YL-HMF
Helikoptera īpašnieks – LR Valsts Robežsardze
Helikoptera nolidojums – 13294st.
Izgatavotāja rūpnīca – Constructioni Aeronautiche GiovanniAgusta Spa, Itālija
Izgatavošanas sērijas Nr. - S/N 8286
Helikoptera nosēšanās ciklu skits-10607
Maksimālais pacelšanās svars-1450 kg
Faktiskais pacelšanās svars-1200 kg
Helikoptera faktiskais nosēšanās svars-1146 kg
Degvielas daudzums pirms lidojuma-190 kg
Degvielas daudzums pēc nosēšanās-136 kg
Dzinējs – Allison-250-C20B
Sērijas numurs – CAE-835489
Izgatavotāja rūpnīca – Rolls-Royce
Uzstādīts uz helikoptera – 06.03.86.
Dzinēja nostrādātās stundas – 7688
Dzinēja darbības cikli – 1840
Faktiskais pacelšanās centrējums – 107,6 inch
Pēdējā tehniskā apkope – 21.04.05.
1.7. Meteoroloģiskā informācija.
METAR
EVRA METAR EVRA270420Z 2100KT CAVOK 15/13 NOSIG
EVLA METAR EVLA 270420Z AUTO 25009KT 9999 FWW022 SCTO60 17/13 09=Q1009=
EVVA METAR EVVA270420Z AUTO 26010KT CAVOK 17/14 Q1008=TAF(FC)
EVRA TAF EVRA 270200Z 270312 25007KT CAVOK TEMPO 0306 SCT008
EVLA NIL
TAF(FT)
EVRA TAF EVRA 262300Z 270624 25004KT 9000 SCT=GAMET
EVRR EVRR GAMET VALID 270300/270900 EVRA
RIGA FIR BLW FL100
SCN I
SFC VIS:03/06 LOC 4000M BR 3
SIG CLD:03/06 LOC BKN 700/2000FT AGL 3
SIGMET APPLICABLE:NIL
SECN II
PSYS:SOUTH PART OFF LOW
WIND/T: 1000FT 250/15/15KT PS13
2000FT 270/20KT PS13
5000FT 260/20KT PS08
10000FT 250/20KT 00
CLD:03/06 BKN SC 1200/5000FT AGL
06/09 SCT CU-SC 2000/7000FT AGL
FZ LVL:10000FT AMSL
MNM QNH:03/06 100GHPA FOR S 1 , 1007HPA FOR 2 3
06/09 1007HPA FOR S 1 , 1008HPA FOR 2 3
SEA:T18 HGT 0.5M
1.8. Navigācijas līdzekļi.
Nebija aprīkots.
1.9. Sakaru līdzekļi.
Ultrā īsviļņu radiostacija – 123,95 MHz nekontrolejmā zonā
1.10. Lidlauka informācija.
Grunts nosēšanās laukums „Grīva” Daugavpils rajonā 1000x40 m ar zāles segumu.
1.11. Lidojuma ieraksti.
Dotā tipa helikopteram lidojuma ieraksti nav paredzēti.
1.12. Informācija par bojājumiem un triecieniem.
Dotajā incidentā atlūzu nav.
1.13. Medicīniski un psiholoģiski aspekti.
Nav būtiski šajā incidentā.
1.14. Ugunsgrēks.
Nav noticis.
1.15. Izdzīvošanas aspekts.
Nav vajadzības apskatīt.
1.16. Pārbaudes un pētījumi.
Pārbaude veikta rūpnīcā – „Patria Helicopters AB”, Stokholmā, Zviedrijā
1.17. Organizatoriska un vadības informācija.
Nav.
1.18. Papildus informācija.
Nav.
1.19. Jauna izmeklēšanas tehnika.
Nav pielietota.
2. Analīze.
Sakarā ar to, ka pilots – students izpildot helikoptera nosēšanās vingrinājumu autorotācijas režīmā ar imitētu dzinēja apstāšanos, nepaspēja savlaicīgi noteikt straujo vēja virziena un ātruma izmaiņu zemes tiešā tuvumā, notika rupja helikoptera slieču saskare ar zemi, kā rezultātā radās tā astes sijas apšuvuma deformācija (gofrs) ar plīsumu un citi ar pārslodzi radušies defekti.
3. Secinājumi.
Cēlonis helikoptera cietai saskarsmei ar zemi, veicot tā nosēšanās vingrinājumu autorotācijas
režīmā ar imitētu dzinēja apstāšanos, bija straujā vēja virziena un ātruma maiņa zemes tiešā tuvumā,
kā arī pilota – studenta mazā (7.45st.) lidojumu pieredze.
4. Lidojumu drošības rekomendācijas.
Nepieciešams ieviest sekojošas rekomendācijas:
4.1. Rekomendācija 2005 - 8
Veikt izmaiņas pilotu - studentu apmācības programmā, kurā jāparedz helikoptera nosēdināšanas vingrinājumi autorotācijas režīmā, lidojumu apmācības programmas beigu fāzē.
4.2. Rekomendācija 2005 - 9
Aviokompānijas „Baltijas Helikopters” lidojumu skolas pilotiem-instruktoriem nodrošināt atbilstošu kvalifikāciju autorotācijas treniņu apmācības metodikā, lai paaugstinātu mācību lidojumu drošību.
4.3. Rekomendācija 2005 - 10
Aviokompānijai „Baltijas Helikopters” nodrošināt pilotus-instruktorus ar atbilstošu mācību lidojumu slodzi, lai nezaudētu apmācībai nepieciešamās iemaņas.
2005. gada 22. augustā
Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas vadītājs
Ivars Alfēds Gaveika