Par nopietnu aviācijas incidentu ar helikopteri „AGUSTA BELL-206B JRIII” Reģ. Nr. YL-HMF

2005.gada 27.jūlijā Daugavpils rajonā, lidlaukā „Grīva”

Izmeklēšanas akts Nr.4/2005

Gaisa kuģa īpašnieks – LR Valsts robežsardze

Gaisa kuģa izgatavotājs – Construzioni Aeronautiche Giovanni Agusta Spa., Itālija

Gaisa kuģa modelis – Agusta Bell-206B JRIII

Nacionālā reģistrācijas zīme – YL-HMF

Sērijas numurs – 8286

Izgatavošanas datums – 1971.gads

Notikuma vieta – Lidlauks „Grīva” Daugavpils raj.

Nelaimes gadījumu izmeklēja Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa (ANGIIN).

Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļa ir funkcionāli neatkarīga no visam Latvijas Republikas aviācijas institūcijām. Izmeklēšanas nodaļas uzdevums ir izmeklēt aviācijas nelaimes gadījumus, nopietnus incidentus un, ja nepieciešams lidojumu drošības uzlabošanai, arī incidentus. Izmeklēšanas mērķis ir paaugstināt lidojumu drošību un novērst aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu atkārtošanos. Izmeklēšana nav saistīta ar personas vainas vai atbildības noteikšanu.

Adrese: Brīvības iela 58, Rīga, LV-1011, Latvija
Tālrunis: +371 67288140
Fakss: +371 67283339
E-pasts: aaid@sam.gov.lv

Nodaļas vadītājs - Ivars Gaveika

Izmeklētājs - Ivars Zorgenfreijs

1. Faktiskā informācija.

1.1. Incidenta apraksts.

Reisa numurs – Mācību lidojums

Izlidojuma punkts – Daugavpils raj. lidlauks „Grīva”

Izlidojuma laiks – 2005.gada 27.jūlijā pl.10.20 LT

Nosēšanās punkts – lidlauks „Grīva”

Nosēšanās kurss un laiks – 180 grādi – 10.55

Degvielas daudzums pirms izlidošanas – 190 kg

Degvielas daudzums pēc nosēšanās – 136 kg

Laika apstākļi nosēšanās momentā:

  • mākoņu augstums – bez mākoņiem
  • redzamība – vairāk par 10000 m
  • vēja virziens – 180 grādi
  • vēja ātrums – 5 kts

Veicot mācību lidojuma programmas uzdevumu nr.7, izpildot autorotāciju ar imitētu dzinēja apstāšanos, tuvojoties zemei pēkšņi samazinājās pretvējš un izmainījās tā virziens, kā rezultātā pilotam-studentam neizdevās pietiekoši samazināt vertikālo un horizontālo helikoptera lidojuma ātrumu, rezultātā notika rupja helikoptera slieču saskare ar zemi. Pēc mācību lidojumu beigšanas tika konstatēti sekojoši bojājumi:

  • astes sijas apšuves deformācija un plīsums;
  • gumijas aizsargplāksnes bojājums;
  • transmisijas novirzes indikatora bojājums;
  • astes sijas atbalsta pilona deformācija;
  • galvenās transmisijas vārpstas iegriezumi;
  • transmisijas vārpstas izolācijas pārseguma deformācija.

1.2. Cietušās personas.

Nav.

1.3. Helikoptera bojājumi.

1. Astes sijas (teil boom) apšuves deformācija un plīsums.

2. Transmisijas novirzes indikatora bojājums.

3. Iegriezumi galvenās transmisijas vārpstā.

4. Astes sijas atbalsta pilona deformācija.

5. Transmisijas vārpstas izolācijas pārseguma deformācija.

6. Gumijas aizsargplāksnes bojājums.

1.4. Citi bojājumi.

Nav.

1.5. Informācija par apkalpi.

Pilots instruktors – dzimis 1956.gada 27.decembrī.

1977.gadā beidzis Kremenčugas civilās aviācijas lidotāju skolu.

Pilota kvalifikācija atbilst prasībām un bija atļauts lidot pie redzamības 800 m.

Kopējais nolidojums – 10740 st.

Nolidojums ar dotā tipa helikopteri – 1013 st.

Dotajā dienā nolidojums – 02.15st.

Iepriekšējā dienā-26. 71.05.- nolidojums 04.45 st.

Atpūtas laiks pirms lidojuma – 14.50st.

Pēdējā pilota kvalifikācijas pārbaude izdarīta – 02.06.2005.g.

Pilots-students – dzimis 1983.gada 31.decembrī.

Kopējais nolidojums – 7.st. 45min.

Dotajā dienā nolidojums – 45min.

1.6. Informācija par helikopteru.

Helikopters Agusta-Bell-206B III JR

Valsts reģistrācijas Nr.-YL-HMF

Helikoptera īpašnieks – LR Valsts Robežsardze

Helikoptera nolidojums – 13294st.

Izgatavotāja rūpnīca – Constructioni Aeronautiche GiovanniAgusta Spa, Itālija

Izgatavošanas sērijas Nr. - S/N 8286

Helikoptera nosēšanās ciklu skits-10607

Maksimālais pacelšanās svars-1450 kg

Faktiskais pacelšanās svars-1200 kg

Helikoptera faktiskais nosēšanās svars-1146 kg

Degvielas daudzums pirms lidojuma-190 kg

Degvielas daudzums pēc nosēšanās-136 kg

Dzinējs – Allison-250-C20B

Sērijas numurs – CAE-835489

Izgatavotāja rūpnīca – Rolls-Royce

Uzstādīts uz helikoptera – 06.03.86.

Dzinēja nostrādātās stundas – 7688

Dzinēja darbības cikli – 1840

Faktiskais pacelšanās centrējums – 107,6 inch

Pēdējā tehniskā apkope – 21.04.05.

1.7. Meteoroloģiskā informācija.

METAR

EVRA METAR EVRA270420Z 2100KT CAVOK 15/13 NOSIG

EVLA METAR EVLA 270420Z AUTO 25009KT 9999 FWW022 SCTO60 17/13    09=Q1009=

EVVA METAR EVVA270420Z AUTO 26010KT CAVOK 17/14 Q1008=TAF(FC)

EVRA   TAF EVRA 270200Z 270312 25007KT CAVOK TEMPO 0306 SCT008

EVLA   NIL

TAF(FT)

EVRA TAF EVRA 262300Z 270624 25004KT 9000 SCT=GAMET

EVRR   EVRR GAMET VALID 270300/270900 EVRA

RIGA FIR BLW FL100

SCN I

SFC   VIS:03/06 LOC 4000M BR 3

SIG   CLD:03/06 LOC BKN 700/2000FT AGL 3

SIGMET APPLICABLE:NIL

SECN   II

PSYS:SOUTH PART OFF LOW

WIND/T: 1000FT 250/15/15KT PS13

2000FT 270/20KT       PS13

5000FT 260/20KT PS08

10000FT 250/20KT    00

CLD:03/06 BKN SC 1200/5000FT AGL

06/09 SCT CU-SC 2000/7000FT AGL

FZ LVL:10000FT AMSL

MNM QNH:03/06 100GHPA FOR S 1 , 1007HPA FOR 2 3

06/09 1007HPA FOR S 1 , 1008HPA  FOR 2 3

SEA:T18 HGT   0.5M

1.8. Navigācijas līdzekļi.

Nebija aprīkots.

1.9. Sakaru līdzekļi.

Ultrā īsviļņu radiostacija – 123,95 MHz nekontrolejmā zonā

1.10. Lidlauka informācija.

Grunts nosēšanās laukums „Grīva” Daugavpils rajonā 1000x40 m ar zāles segumu.

1.11. Lidojuma ieraksti.

Dotā tipa helikopteram lidojuma ieraksti nav paredzēti.

1.12. Informācija par bojājumiem un triecieniem.

Dotajā incidentā atlūzu nav.

1.13. Medicīniski un psiholoģiski aspekti.

Nav būtiski šajā incidentā.

1.14. Ugunsgrēks.

Nav noticis.

1.15. Izdzīvošanas aspekts.

Nav vajadzības apskatīt.

1.16. Pārbaudes un pētījumi.

Pārbaude veikta rūpnīcā – „Patria Helicopters AB”, Stokholmā, Zviedrijā

1.17. Organizatoriska un vadības informācija.

Nav.

1.18. Papildus informācija.

Nav.

1.19. Jauna izmeklēšanas tehnika.

Nav pielietota.

2. Analīze.

Sakarā ar to, ka pilots – students izpildot helikoptera nosēšanās vingrinājumu autorotācijas režīmā ar imitētu dzinēja apstāšanos, nepaspēja savlaicīgi noteikt straujo vēja virziena un ātruma izmaiņu zemes tiešā tuvumā, notika rupja helikoptera slieču saskare ar zemi, kā rezultātā radās tā astes sijas apšuvuma deformācija (gofrs) ar plīsumu un citi ar pārslodzi radušies defekti.

3. Secinājumi.

Cēlonis helikoptera cietai saskarsmei ar zemi, veicot tā nosēšanās vingrinājumu autorotācijas

režīmā ar imitētu dzinēja apstāšanos, bija straujā vēja virziena un ātruma maiņa zemes tiešā tuvumā,

kā arī pilota – studenta mazā (7.45st.) lidojumu pieredze.

4. Lidojumu drošības rekomendācijas.

Nepieciešams ieviest sekojošas rekomendācijas:

4.1. Rekomendācija 2005 - 8

Veikt izmaiņas pilotu - studentu apmācības programmā, kurā jāparedz helikoptera nosēdināšanas vingrinājumi autorotācijas režīmā, lidojumu apmācības programmas beigu fāzē.

4.2. Rekomendācija 2005 - 9

Aviokompānijas „Baltijas Helikopters” lidojumu skolas pilotiem-instruktoriem nodrošināt atbilstošu kvalifikāciju autorotācijas treniņu apmācības metodikā, lai paaugstinātu mācību lidojumu drošību.

4.3. Rekomendācija 2005 - 10

Aviokompānijai „Baltijas Helikopters” nodrošināt pilotus-instruktorus ar atbilstošu mācību lidojumu slodzi, lai nezaudētu apmācībai nepieciešamās iemaņas.

2005. gada 22. augustā

Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas vadītājs 

Ivars Alfēds Gaveika